תוויות

ראמאיאנה - חלק ראשון איודיה - תוך כדי קריאה

אחרי שביליתי את יום אתמול במקדשים ולא הבנתי יותר מדי החלטתי לצאת באודיסאה משלי אחרי הראמאיאנה. הראמאיאנה היא הסיפור המיתולוגי הבסיסי ויש גרסאות כמספר תתי הקהילות ההינדיות באסיה (למה זה מוכר לי?)
ציור קיר בארמון המלך - בנגקוק
הגעתי לחנות ספרים ענקית באנגלית בסיאם פארגון שזה קניון ע-נ-ק ומצאתי שני ספרים, אחד מפורט ונאמן למקור העתיק ובאורך שבע מאות עמודים של אנגלית צפופה למתקדמים, והשני מאה חמישים עמודים בכתב גדול וקריא עם ציורים. נחשו במי בחרתי?
יאללה סדר בעדר, נתחיל עם הפרק הראשון, אני כותב אחרי כל פרק אז יהיה פוסט לפרק. קניתי בשביל זה מקלדת בלוטות' פריקה וטוש פרמננט לבן.
פרק ראשון – איודיה
כמו בכל האגדות יש לנו מלך דאשאראט'ה שמולך על איודיה והוא נפלא ומושלם והמלך הכי טוב בעולם. אוכלים טוב, שותים טוב וחיים בשלום עם כולם. למלך המושלם היו שלוש נשים מושלמות, קאושליה, סומיטרה וקאיקאי. אבל מה? לא היו לו ילדים (מאיפה *זה* מוכר לי?)
המלך כינס מועצה שחשבה ומצאה שאין להם מושג וצריך לזמן נזיר גאון חכם מתבודד וסגפן מהיער בשם רישיאשרינגא ובטח לו תהיה תשובה. רישיאשרינגא הגיע, עשה מה שעשה וכולן נכנסו להריון.
קאושליה ילדה את ראמא ראשונה, קאיקאי ילדה את בהאראטא שנייה וסומיטה ילדה את לאקשמאנא ושאטרוג'נא. הנסיכים גדלו וכמובן שראמא היה המוצלח מכולם. אבל אז חזר הנזיר החכם הסגפן רישיאשרינגא וביקש מהמלך שראמא יבוא איתו אל היער כדי להילחם ביאקאשיני טאטאקא המרשעת, כי היא והבנים שלה מפריעים לו בטקסי ההתבודדות והשלווה שלו והוא לא יכול להטיל עליהם קללה כי זה יוציא אותו מהשלווה שלו וכל הסגפנות וההתנזרות שלו ירדו לטמיון ולכן הוא צריך שראמא יהרוג אותה.
המלך נבהל והתנגד, הוא הציע לבוא בעצמו עם הצבאות שלו במקום ראמא. אבל רישיאשרינגא סירב והטיח בו שכל המלכים אותו הדבר. ראמא שמע את הדברים ואמר לנזיר שמילה זו מילה והוא יבוא איתו אל היער ביחד עם אחיו לאקשמאנא.
הנזיר רישיאשרינגא ביצע את טקסיו והיי הופ הגיחו יאקאשיני טאטאקא המרשעת ובניה והפריעו לו. בחץ אחד הוריד ראמא את שני בניה והעיף אותם אלפי קילומטרים משם היישר אל אוקיאנוס. אבל את יאקאשיני בגלל שהיא אישה הוא רק ניטרל בלי להרוג כי הוא לא הורג נשים.
בתמורה הנזיר לימד את ראמא ולאקשמאנא להתרכז ולנתב את האנרגיות שלהם ואז לקח אותם למיטהילה שבא שולט המלך ג'אנאקא. הייתה שם קשת ענקית שאף אחד לא יכול להרים (מאיפה זה מוכר) וראמא הרים אותה ושבר אותה לשניים, וכך הוא זכה להתחתן עם בת המלך. המלך כל כך התרגש שנתן את כל בנותיו שיתחתנו עם אחיו של ראמא. חתונה מרובעת!
כולם הגיעו לאיודיה והיתה שמחה גדולה.
הזמן עובר והילדים נשואים ומסודרים והמלך מחליט שהוא עייף והגיע הזמן לפרוש ולהעביר את המלוכה לבנו בכורו ראמא. כל הממלכה געשה ושמחה והחלה בהכנות להכתרתו של ראמא האהוב. כולם פרט לאחת, מאנטארא העוזרת האישית של קאיקאי. היא באה אל קאיקאי והתחילה ללכלך על ראמא ועל אמו.
"איך זה יכול להיות, את האישה האהובה על המלך והבן שלך הוא לא היורש? אחרי ההכתרה את תהיי כלום, לא תהיי מלכה יותר, הבן שלך לא יהיה שווה כלום, יידחקו אותו הצידה,כשראמא יהיה מלך קאושלאיה תהיה האשה החזקה בממלכה ואת תצטרכי לבקש ממנה טובות.."
בקיצור חיממה אותה עד שקאיקאי נלחצה ולא ידעה מה לעשות.
"אל תדאגי" אמרה מאנטארא "יש לנו כמה טריקים בשרוול, יש לך כח על דאשאראתא הוא אוהב אותך, הוא הבטיח לך שתי משאלות – זה הזמן לנצל אותן. תורידי את איפור, תקרעי את הבגדים, תפזרי את השיער, לכי לחדר הכעסים תישכבי על הרצפה, קראי לדאשאראתא ותגידי לו שאם הוא לא עושה את מה שאת רוצה את לא תדברי איתו יותר בחיים"
המלך בא בריצה להתחנן אל אשתו האהובה, קוצי מוצי פוצי... לא עזר כלום. "שלח את ראמא ליער לארבע-עשרה שנה ותכתיר את בהאראטא למלך תחתיו!"
המלך לא ידע מאיפה זה נחת עליו, הוא התחנן, בלי ראמא אני אבוד! אבל כלום לא עזר. "נתת לי שתי בקשות כאשר הצלתי את חייך כשהיינו צעירים ועכשיו אני רוצה אותן!"
קאיקאי ציוותה על ראמא להתייצב מיד, המלך נכנע לאשתו (כי תמיד הם נכנעים לאשה כל המלכים האלה בכל ההאגדות) וקאיקאי ציוותה על ראמא לצאת לגלות ליער למשך ארבע-עשרה שנה.
ראמא הסכים מיד בלי להתווכח כי הוא שליו ורגוע ויש לו פאסון (וכמו כל הגיבורים הטובים הוא תמים וקצת אהבל [מי אמר ג'ון סנואו?{משחקי הכס חוזרים ביחד איתי}]) המלך לא ההפסיק לבכות כי הוא הבין שאין לו מילה יותר והוא די סיים את תפקידו, וראמא הלך לבשר לאמא שלו שהוא לא הולך להיות מלך, במקום זה הוא הולך להתבודד ביער ארבע-עשרה שנה, לאכול פירות ושורשים, לחשוב איך להיות אדם טוב יותר ואיך לעשות את העולם טוב יותר, ובכלל שזה עדיף כי בארמון הוא לא יוכל להתבודד, בטח לא בתור מלך (נו, כמו כל הגיבורים, צנוע, עניו, אידיאליסט, סוציאליסט, תמים וקצת אהבל).
האמא של ראמא לא קיבלה את זה כל כך טוב כמוהו והחליטה לפנות לפאסיב אגרסיב הישן והטוב
"איך אתה עושה לי את זה? כל החיים חיכיתי שהבן שלי יהיה מלך. סבלתי השפלות כי המלך לא אהב אותי כמו את הנשים האחרות והכל בשבילך, ועכשיו אתה מוותר. למה אתה עושה לי את זה? לא הייתי אמא טובה?" + לתלוש שיערות ולהכות על החזה סטייל.
הוא עונה לה משהו כמו "אמא תרגעי, זה ייעוד שלי, המשימה שלי. אני צריך להגשים את הבקשה של אבי (עוד מוטיב חוזר, להגשים הרצון של ההורים אף פעם לא של עצמך).
אחר כך הוא הולך לספר לאחיו לאקשמאנא, אחיו מזהה מיד שקאיקאי מאחורי כל זה ושהאח שלו תמים מדי ושאין ברירה הוא צריך לקחת את החרב ולהיפטר מקאיקאי. אבל ראמא עוצר אותו ואומר לו שזה הייעוד שלו והוא חייב לקיים את מצוות אביו. לאקשאמנא מבין עם מי יש לו עסק ומחליט להצטרף אל ראמא אל היער, אחרי הכל מה יש לו לעשות בממלכה שקאיקאי שולטת בה.
עכשיו ראמא צריך להודיע לאשתו שהיא לא תהיה מלכה, ובמקום זה הוא הולך ליער ומשאיר אותה עם חמתה ארבע-עשרה שנה בזמן שהוא מתבודד עם אחיו ביער. סיטא אשתו קולטת את המצב ומודיעה לו שהוא לא הולך בלעדיה לשומקום ובטח לא משאיר אותה בארמון עם אמא שלו.
ראמא סיטא ולאקשאמנא עוזבים את ממלכת קוסלה, כשהם רחוקים מספיק המלך קורס ומת. קאיקאי שולחת לקרוא לבנה מהממלכה שלה, וכשהוא מגיע הוא מבין במה האמא שלו והאף הארוך והנדחף שלה סיבכו אותו. הוא שולח לחפש את אחיו ראמא כדי שישוב למלוך על קוסלה אך לשווא.
סוף חלק ראשון.
אני מחכה במיוחד לחלק עם הקופים!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה