תוויות

הרהורים על גבורה ורצונות


כוכבית ראשונה – אחד יכול היה לטעות ולחשוב שהקטע הבא נכתב תחת השפעת חומרים בלתי חוקיים מסוימים. אך אין זה כך. הקטע הבא נכתב תחת השפעה של שאיפה אחת מסרטייד דיסקוס ( סימן רשום של גלקסו סמית' קליין) ומכיל סלמטרול (בצורת קסינפואט) ופלוטיקאסון פרופיונאט.


כוכבית שנייה - רשימת השמעה אפשרית לרשימה זו – דרך לשום מקום של ראשים מדברים

וכן גיבור גדול, ועולם תעשייתי – סי היימן.


כוכבית שלישית - התמונות הן חלק מסדרה שלי "דרכים לשום מקום"


כוכבית רביעית - והכל לכדי מופע קול-אורי בחסות הבין-רשת


מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול ?

אחרי בריחה מתמשכת ממענה על שאלה הרת גורל זו, הגעתי עם עצמי להחלטה. אני רוצה להיות גיבור-על. ועל כן, כדי שאהיה גיבור על צריכים להתקיים מספר דברים (הרשימה לקוחה מויקיפדיה).

אני צריך לדבוק בקוד אתי ומוסרי גבוה ולשאוף לטובת הכלל לפי ראות עיני – מזל שיש את התוספת האחרונה "לפי ראות עיני" אפשר לסמן V על תנאי ראשון.

אני צריך לבצע מעשי גבורה הדורשים אומץ רב. ולהתמודד עם כוחות העולים על כוחי (שזה לא קשה בהתחשב בעובדה שאני קצת, איך נגיד, חלש), ואשר ההתמודדות עמם מותחת את גבולות היכולת שלי. נראה לי שאני יכול לסמן V גם על הסעיף הזה, אני גר בקרית שמונה, כאילו ?

אני מתקיים בעולם לא ריאליסטי בו חוקי המציאות מטושטשים וסבוכים. V – קרית-שמונה כבר אמרתי?

כשם שאורח חיי קיצוני וחורג מגבולות היכולת האנושית כך גם האיומים והסכנות מולם אני מתמודד. וכן הרוע שמולו אני מתמודד יהיה מוקצן וגרנדיוזי, ולרוב יופיע בדמותו של נָבָל על.


*** דרוש נבל-על לתפקיד ראשי בחיים שלי. קורות חיים לשלוח ל דרורמילר – רצוף עם אל אחת ביאהו נקודה קום. רק פניות מתאימות ייענו. ***


אני בתפקידי כגיבור על צריך להוציא את עצמי מכלל החברה ולהעמיד את עצמי מעל החוק ומצד שני לאכוף אותו. פיצול אישיות זו תכונה משפחתית ויהודית ידועה. V

אינני מוגבל לסוג ספציפי של יכולת, אלא יכול להיות בעל יכולות מגוונות ובלבד שאלו יקנו לי עליונות על שאר בני האדם. V

סימן הכר: לוגו ולבוש. בשלב זה אני מעדיף ללבוש את התחתונים מתחת למכנסיים, תודה. V



אחרי ההוכחה החותכת שאני אכן גיבור על נעבור לחלק הפילוסופי – הרהורים על גיבור ורצונות.

אין בי רצון, אין לי רצון. שאיפה, מאוויים, חלום, בקשה, משאלת לב, השתוקקות, משאת נפש, תשוקה עזה לדבר, כל דבר, שהוא.


קורט וונגוט כותב בפתיח ל"קופסת הטבק מבגומבו" שמונה חוקים לכתיבה. חוק מספר 3. כל דמות צריכה לרצות משהו, אפילו כוס מים. ואני אינני רוצה דבר. האם אינני דמות ? ואם הנני דמות אז מה אני רוצה ? או שמא אינני דמות ואין לי צורך ברצון ?

אני הולך להכין לי קפה קר כקרח ואז נמשיך.



חזרתי.

אולי רק גיבור צריך רצון ולא כל דמות קיקיונית שהיא בכל חיים/סיפור/סרט וכדומה...

אז מה אני רוצה ? כדי לענות על זה, כמו כל בעיה מתמטית סבוכה ורקורסיבית, נאלץ לענות קודם כל על השאלה מה אני ? אז מה אני ? איך אני עונה על השאלה מה אני ? אולי נתחיל עם מי הם חבריי ? אז מי הם חבריי ? יש לי כאלה בכלל ? מכיוון שלא ביקשתי רשות להשתמש במי מהם, אזי כל הדמויות ברשימה זו הן פרי דמיונו של המחבר, ואין לייחס להן או למעשיהן כל דבר הקשור למציאות. ועל כן חבריי דמיוניים. אז אילו חברים דמיוניים יש לי ? בשביל להמציא חברים דמיוניים אני צריך לדעת קודם כל, כבכל בעיה רקורסיבית מתמטית וסבוכה מה אני רוצה ? מ.ש.ל – שכן כרגע הוכחתי בצורה סבוכה רקורסיבית ומתמטית שאיני יכול לגלות בצורה סבוכה מתמטית ורקורסיבית מה אני רוצה. ועל כן שללנו דרך זו.


אני צריך הפסקה, וגם איזו לגימה מְקַפֶאִי הקר כקרח.


*** דרושים חברים דמיוניים, למטרות אפלטוניות. עדיפות ללא מעשנים. תואר ראשון – יתרון, מאיזור הצפון + דרושים + לא בשבת ולא בין שתיים לארבע. תודה. ***


לגימה מקפה משולה ללגימה מהחיים במיוחד ביום חם שכזה ועוד יותר במיוחד אם הקפה קר כקרח.

ובחזרה לגבורותיי, גבירותיי ורבותיי.


משיטוט בחיפוש אחר גיבורים הגעתי לרמיקס של גיבור גדול של סי היימן. אכן גיבורה. זה אינו השימוש היחיד שלה ב"גיבור" היא משתמשת בו גם בשיר נוסף "עולם תעשייתי" עם גיבור לאומי, גיבור מקומי קטן מאוד. אבל גם לה בשיר יש חלום שהיא בנתה בתוך קופסת בטון. ואני מה ? איפה החלום שלי ? מדני גיבור שאמרה לי אמא, ילדי הוא גיבור ונבון, ועניתי גיבור אני לא בכיין, ובכיתי אחר כך, לבד, כשדולצינאה הלבין שיערה וכל הגיבורים של יהונתן גפן הלכו אל הצבא, וגם אני רציתי להיות גיבור, גיבור צבא ההגנה, כמו שפוליאנה אמרה.

רק למאיר שהיה גיבור גדול יש שיר עם איזה אנטי גיבור אחד מעורב דימון ראניון - ש"י עגנון.


בקטע הנזכר לעיל מסתתרות שורות ידועות ושאינן ידועות משירים ושאינם שירים. האם זה מעורר בכם רצון למצוא אותן ?



נו, מה?

אם לא במתמטיקה ולא בשירה...

בן זומא היה אומר איזהו גיבור הכובש את ייצרו. בינינו, מה גבורה גדולה בלכבוש יצר? שנים שאני מנסה להשתחרר מהפולניות כבושת היצרים שקיבלתי. " איזהו גיבור שבגיבורים – מי שעושה שונאו לאוהבו" – מתוך אבות דרבי נתן. רבי נתן יקר, עושה שונאו לאוהבו – האם זה כולל לקקנים, מלחכי פנכה, ושאר ידוענים חייכנים, קפצנים ומתערטלים ? רבי נתן בכמה שעות ריאלטי אתה צופה בשבוע?

והיה גם שמשון הגיבור שהיה המחבל המתאבד הראשון בהיסטוריה. נו.


קצת נסחפתי עם הגבורה. לא גבורה כזו אני מחפש, כי אם גבורה אישית בחיי הפרטיים, כזו כלפי עצמי.

אני רוצה עוד הפסקה, לקנות משקפי שמש, ולקנות דיסקים לצריבה כדי לפנות את כל התמונות מהמחשב...


אז מה יהיה עם הרצונות שלי ?


רציתי, רצית, רצה, רצתה, רצינו, רציתן, רציתם, רצו, רוצה, רוצים, רוצות, ארצה, תרצה, תרצי, תרצו, תרצנה, ירצו, רצה, רצי, רצו, רצונה... ר-רץ-רצת-רצתי לרוץ.


עוד הפסקה. אני רוצה לרוץ.


האם הרצון לכתוב על רצונות יש בו מספיק בכדי לכתוב על רצונות ? או שמא צריך לתחזק הרבה רצונות אחרים כדי להבין רצון לפרטיו לפני שרוצים לכתוב על רצון ?



*** יצאתי להציל את העולם, תכף אשוב. ***





Tel Aviv Museum of Art - front plaza

פסל שנקרא "צרות בכיכר" של צדוק בן-דוד, ברחבת מוזיאון תל-אביב לאמנות

הַכְוָנָה

-->
בכל מִינֵי מְקוֹמוֹת בַּזְּמַן שֶׁל הַחַיִּים נקרים בדרכנו צמתים, לעתים אלו רק פניות לדרכי עפר צדדיות, לעתים מחלפים מרובי נתיבים, ולעתים צמתי T. אין לי אנלוגיה לדרכים ללא מוצא, לא נתקלתי במצב כזה שלא יצאתי ממנו, גם אם רע מאוד. אולי המוות בסוף הוא כזה, ואולי לא. ואולי הוא רק מנהרה, גשר או מסלול משוקע. מבלי להיכנס לבחירה חופשית או דטרמיניזם, בדרך כלל אני נמנע, או מקסימום מחכה לטרמפ, שייקח אותי.

אי שם בת"ו שי"ן סמ"ך דל"ת חזרתי מדרום אמריקה לתוך צומת. שבעה חודשים ניקיון מחשבתי באו אל קיצם ואני נאלצתי להתמודד עם העתיד. עם תואר ראשון במדעי המחשב, בועה מפוצצת וסלידה ממחשבים. הצומת שלי לא הוביל לשומקום. מ.ע.צ עדיין לא הציבו את השלט 'בבנייה'.

לעומת זאת צומת שמ.ע.צ כן הצליחה לסיים הוא אליפלט שנהיה למחלף, והפך את הנסיעה לצפת לתענוג צרוף עם גשר ונוף, ממש אירופה. סבתא שלי הייתה בצפת, במחלקה הגריאטרית הישנה של בית החולים על שם רבקה זיו, שנמצאה אי שם ליד העיר העתיקה במבנים מימי הממלוכים והתורכים. הייתה זו מחלקה נידחת, צבועה בלבן, בלי שומר ובדיקות בכניסה, אף אחד כנראה לא תכנן לעזור למאושפזים ולעשות עליהם פיגוע. סבתי שכבה שם בין שאר האנשים המחוברים לכל מיני מכונות מצפצפות שייצרו ביחד דיסהרמוניה של צפירות, והמתינו. כנראה למישהו שיינתק אותם, ייקח אותם למנהרה הקרובה או סתם יזרוק אותם מאיזה גשר.

מטפלות סיעודיות שאינן דוברות עברית, מכונות מצפצפות, וקירות לבנים די מסכמים את המבנה על אוכלוסייתו. נכנסתי עם אמא שלי, וסבתי שכבה שם לא רצתה לדבר איתנו, או לאכול, או לעשות דבר, כל דבר.


-->
יצאנו מהמחלקה והתיישבנו על ספסל בחוץ. אין הרבה מה לעשות במחלקה גריאטרית חוץ מלחכות. ואולי לדבר על הא ועל דא.
"סבתא ראתה סרט שלך בטלוויזיה" התחילה אמא שלי.
"הא?"
"היא ראתה סרט שלך בטלוויזיה"
"איך בדיוק?" שאלתי ואמא שלי התחילה לצחוק.
"לפני שבוע, היא אמרה שהיא ראתה סרט שלך בטלוויזיה. אמרתי לה שהיא מדמיינת ואתה בכלל בדרום אמריקה, ושלא עשית אף סרט" הסתכלנו אחד על השני. הסתובבנו אחורה לכיוון המחלקה.
אמא שלי המשיכה "שאלתי אותה איך היא ראתה ? אין שם טלוויזיה בכלל. אבל היא התעקשה שהיא ראתה סרט שלך בטלוויזיה".
עכשיו גם אני צחקתי.
"נו, אז על מה הסרט שלי?" אמא שלי צחקה שוב.
"היא לא רצתה לדבר איתי אחר כך" היא סיימה.

חזרנו פנימה וסבתא עדיין לא רצתה לדבר איתנו.

זה לא הדבר היחיד שסבתא שלי ראתה, היא ראתה שאחותי בהריון, פעמיים, וגם ראתה שהיא תמות בגיל שבעים ושמונה. ועוד כמה דברים שהיא ראתה ולא התייחסתי אליהם. יכול להיות שמה שהיא אמרה הייתה צריכה להיות הדרך שלי, או שהחלפתי אותה בבחירה חופשית.

לא תמיד אנחנו יודעים שמורה הדרך שלנו הוא-הוא מורה הדרך שלנו. ולא תמיד אנחנו יודעים שהדרך שהוא מוביל אותנו נכונה, ולמה אין פה איזה שלט קטן..

פניתי שמאלה בצומת שלי, לתל-חי ונרשמתי ללימודי קולנוע. סבתא שלי נפתרה ארבע שנים אחרי בגיל שבעים ושמונה, לפני שנה וקצת.

ביום שני בשבוע שעבר הוקרן סרט שלי לראשונה בטלוויזיה. אני לא יודע אם לסבתא שלי, איפה שלא תהייה יש צלחת לווין. אבל יש סיכוי טוב שהיא צפתה בו, אולי הרבה לְפָנַי.



-->
אני לא יודע מי הוא מורה הדרך שלי עכשיו, ואם יש לי כזה. סבתא שלי לא באה לי בחלום עם תובנות עתידיות, וכנראה, אולי, שהחיים שלי אינם סרט – ולא תמיד מגיע מורה דרך חדש.

אבל כל פעם שאני מתגעגע,
או חושב לעצמי -
מה יהיה איתי,
ואינני יודע.
אני תוהה,
ביני לבין עצמי.
מי זה יגיד לי את עתידי ?



-->